Hvad er protein?

Det anerkendte American College of Sports Medicine anbefaler, at man som udgangspunkt skal have et sted mellem 1,2-1,7g protein pr kg krpsvægt om dagen. Det afhænger også af det fysiske aktivitetsniveau. Hvis du vejer 80kg og dyrker en del styrketræning, skal du have ca. 1,7g protein pr kg kropsvægt om dagen.
Behovet for protein er muligvis større og mange benytter 2-3g protein pr kg kropsvægt. Utrænede mennesker har et mindre behov end bodybuildere og hårdt trænede styrke- og vægtløftere.


Tidspunktet for protein er vigtigt

Det er ikke ligegyldigt, hvornår du indtager protein i løbet af dagen. På de dage du træner, skal du sørge for, at der ikke sker på tom mave. Sørg derofr at få noget proteinrigt lige inden træningen påbegyndes.
En undersøgelse har vist, at det bedre kan betale sig at få proteinerne før træning frem for efter. Hvis du har haft et langt og hårdt træningspas, ør du også få protein umiddelbart efter. På den måde sikrer du dine muskler et konstant og tilstrækkeligt tilbud af byggestenen (aminosyrer), når der er allermest brug for det. Hvor meget og hvad du skal have lige inden træning afhænger naturligvis af, hvad du har spist i timerne op til.

Hvad er protein opbygget af og godt for?

Hvis du styrketræner er det godt at få ekstra meget protein, da din krop så lettere og bedre kan genopbygge dine muskler. Det er altså godt for din krop og dine muskler!